Sikkerhet i førersetet

Du er på vei over fjellet med farlig last, det er vinter og brøytekantene er høye. Mot deg kommer det en personbil i din kjørebane. Er du forberedt?
AGA gruppebilde. Foto.
Sikkerhet i førersetet med Volmax

Når AGA frakter gass er det helt avgjørende at sjåførene har en god ballast av riktige holdninger og gode ferdigheter. Defensiv kjøring lærer de på kurs utviklet i samarbeid med Volmax.

Har du de kursene du trenger? >>

AGA, som er en del av The Linde Group, har i alle år stilt strenge krav til alt sikkerhetsarbeidet sitt. Det er tross alt gass det dreier seg om. Defensiv kjøring er ett av områdene sjåførene gis opplæring i, og minimumskravet er å ta kurset hvert tredje år. Nina Jensen Vik er en av sjåførene som kjører for AGA, leid inn av Bring som fast transportør. Hun driver et lite selskap sammen med mannen sin, og har kjørt for AGA i 20 år.

Får gåsehud av små marginer i trafikken.

-Selv jeg, som er en erfaren sjåfør, har veldig godt av å ta dette kurset med jevne mellomrom. Jeg får viktige påminnelser, og noen ganger kan jeg få frysninger når jeg blir minnet om hvor små marginene er. Jeg setter veldig stor pris på at det stilles så strenge krav. Da blir vi en gjeng med flinke sjåfører. Miljøet er veldig stabilt, forteller hun.  

Terje Høitomt, rådgiver og instruktør i Volmax, er veldig fornøyd med samarbeidet, som har vart i rundt seks år.

-Det er lett for oss å gjøre jobben vår sammen med AGA. De gjennomfører det de sier, og det er artig å jobbe med dem.

Nina med alkolås.

Ekstra strenge krav

AGAs logistikksjef i Norge, Scott Chudleigh, forteller at de selvsagt følger EØS-regelverket, men at de i tillegg stiller enda større krav til sikkerhetsarbeidet:

-De som kjører for oss har totalforbud mot å bruke mobiltelefon under kjøring, også handsfree. Skal du ringe, må det være mens bilen er parkert. Det samme gjelder spising og drikking. Det skal tas spisepauser, og som sjåfør får du får ikke være opptatt av kaffekoppen mens du kjører, understreker han.

Sikkerhetsrådgiver i Bring Linehaul, Raymond Røsok legger til:

-Sjåførene våre gis også stor tillit. Vi må stole på dem, og derfor er det for eksempel opp til den enkelte å vurdere om det er trygge kjøreforhold. Er det veldig glatt på grunn av underkjølt vann i veibanen, er det klokt å melde fra om at bilen må stå, og transporten utsettes til forholdene er tryggere. Sikkerheten kommer først, sier han, og legger til at Bring Linehaul er et Bring-selskap som har en egen avdeling for gasstransport.

Med instruktør

Kurset i defensiv kjøring i samarbeid med Volmax er sammensatt av teori og praksis.

LES OGSÅ: YSK-kurset gav verdifull lærdom

-Først går vi gjennom en teoridel, og etterpå er det ut på veien med en instruktør. Det er mye å tenke på, og fint å få påminnelser. Som sjåfører har vi et stort ansvar. Vi skal til enhver tid vite hvordan bilen er plassert i trafikken, kunne lese omgivelsene og handle deretter, vurdere bremselengden og mye, mye mer. Defensiv kjøring handler om mange ting: spare tid, penger og ikke minst øke sikkerheten, sier Vik.

Kursene hos Volmax er ikke statiske. Aktuelle problemstillinger, for eksempel etter et uhell, eller spesielle opplevelser blant sjåførene, kan påvirke kursets innhold til en viss grad.

Chudleigh kan fortelle om en episode som kunne gått riktig ille, om ikke sjåføren var så årvåken:

-En sjåfør på jobb på Møre et sted opplevde å få en motgående personbil over i sin kjørebane. Det var vinter og høye snøkanter, uten mulighet for å kjøre ut av veien. Det kunne blitt fatalt, men førte bare til beinbrudd hos den møtende sjåføren, fordi vår sjåfør fulgte svært godt med, kjørte etter forholdene, leste situasjonen godt, og rakk å dempe farten såpass at sammenstøtet ble så lite brutalt som mulig. Slike episoder kan bli tema på et kurs.

Jeg får viktige påminnelser, og noen ganger kan jeg få frysninger når jeg blir minnet om hvor små marginene er.

Minst mulig risiko

I arbeidet med å unngå ulykker er dette det viktigste for The Linde Group: 

  • Observasjon av andre trafikanter, fotgjengere og veitrasé.
  • Forventning om andres handlinger i trafikken, og på forhånd gjenkjenne potensielt farlige situasjoner og tilpasse seg for å unngå ulykker.
  • Planlegging av bilens plassering, ha riktig timing og fart etter forholdene.
  • Vise tilbakeholdenhet og forstå at alle kjøretøy som beveger seg kan bli involvert i en ulykke.

Også lasting og lossing er underlagt spesielt strenge regler når det gjelder gasstransport. I denne sammenhengen snakker vi ikke om tankbiler, men transport av gassbeholdere. I tillegg til de reglene som følges av alle som frakter farlig gods innenfor EØS-området, med merking av bilene, lastsikring, og ryddige biler, er det påbudt med stoppeklosser under dekkene. Røsok understreker at lasting og lossing er sjåførens ansvar, men det skjer i godt samarbeid med truckføreren. I tillegg er det selvsagt mye annet å tenke på når gasstransport skal skje i trygge former: 

-Du kan si vi har en liten «EU-kontroll» hver gang vi skal ut å kjøre. Er det snø eller is på hyttetaket, er alle væskenivåer som de skal være, ingen synlige lekkasjer, er dekkene i god stand, er lykter og ruter hele og rene og så videre. Det er viktig at vi har en sikkerhetskultur sier Øystein Jensen Vik.

Gamle biler og for unge sjåfører er uaktuelt i denne kulturen:

-Våre sjåfører er minimum 23 år gamle, og de må ha minst tre års relevant erfaring for å bli godkjent. Bilene skal ikke være eldre enn fem år, unntaksvis kan det forlenges til sju år. Sikkerhet ligger i vårt DNA, avslutter Scott Chudleigh. 

Kontakt oss om kurs og kompetanseheving >>

Den erfarne sjåføren Nina Jensen Vik setter stor pris på kurs og strenge krav.