Bli med på kjøretur i elektrisk lastebil!

Volmax
2024-06-20
4 min
Author
Volmax

Volmax fikk bli med Roger i CTL på kjøretur i den elektriske lastebilen hans. Vi testa kjørekomfort, musikkanlegget, kikka i kjøleskapet og plukka opp en container, mens han delte sine erfaringer etter 10 måneder med Volvo el-lastebil.

 

-Vi savner i hvert fall ikke dieselregninga, ler han når vi spør om den største forskjellen på el- og dieselbil. 

Vi savner i hvert fall ikke dieselregninga.

 

 

 

 

 

Roger Kvasnes er daglig leder i Container Transport Larvik, kjent som CTL. De er en underavdeling i Telemark Bilruter, og driver i hovedsak med transport av sjøcontainere, men frakter også annet gods i hele landet.

 

På langturer brukes fremdeles dieselbiler, men på lokale ruter er den elektriske lastebilen å foretrekke. 

 

-Det eneste vi hører her er vinden, sier Roger når vi suser avgårde langs veien. Det føles omtrent som vi svever, helt uten vibrasjon og støy, når han navigerer bilen gjennom Skiens gater på vei til dagens første oppdrag. 

Har innfridd forventningene

Det nye tilskuddet i bilparken er en FH Electric med 660HK. Det er en 3-akslet trekkvogn med 3-akslet containerhenger som har en totalvekt på 50 tonn. El-bilen har så langt innfridd forventningene, og vel så det.

-Skepsisen noen av sjåførene hadde i starten har tynna seg greit ut etter at flere har prøvd bilen, gliser Roger. Vi lader om natta, og en gang i løpet av dagen mens sjåføren har pause. 

-Virkningsgraden i en elektromotor er veldig god, så det er bare energilagringa det står på, men for oss så fungerer det bra med god rekkevidde for det vi bruker bilen til. Og det er et veldig godt miljø og jobbe i. Rolig, jevnt drag og godt moment.

«Skepsisen noen av sjåførene hadde i starten har tynna seg greit ut.» Roger Kvasnes, Daglig leder i Containter Transport Larvik

Fullt utstyrt bil

-Bilen er fullt utstyrt, akkurat på lik linje med andre trekkvogner. Seng, kjøleskap og kaffetrakter er på plass, så det er en helt alminnelig FH trekkvogn, med en foreløpig litt uvanlig fremdriftsmåte, smiler Roger. 

Anbefaler andre å prøve elektrisk

Roger er ikke i tvil når det kommer til å anbefale elektrisk lastebil.

- Så lenge bruken er tilpasset kjøremønsteret ditt, så du kommer unna med én lading i løpet av arbeidsdagen, er det ikke noe å lure på. Og den vurderingen hjelper Volmax deg med, forteller den erfarne sjåføren - som aldri hadde trodd han skulle ende opp som leder av et transportselskap.

- Jeg ble lastebilsjåfør for å slippe skole og teori, men nå blir det mye kontorjobb. Da er da er det godt å komme seg ut på veien av og til, sier han og triller inn til Skeidars sentrallager i Skien for å hente en container med møbler. 

Roger Kvasnes henter container fra Skeidars sentrallager

Hvordan var prosessen når du vurderte el opp imot diesel?

-Egentlig ikke så annerledes enn ved kjøp av konvensjonell bil, men vi har fått ekstra god oppfølging fra Volmax, med tanke på hva vi kan forvente av bilen og hvordan vi kan utnytte den best mulig. Vi la opp kjøreruter sammen med dem, og fikk regnet ut forbruk og kapasitet. Da vi testet bilen stilte Volmax med personell, og vi har fått god oppfølging etter overtakelse.

 

-Årsaken til å velge elektrisk handler om det grønne skiftet. Vi ønsker å ligge i forkant, og kunne tilby kundene våre det mest miljøvennlige transportalternativet før de selv etterspør det.

 

Hvorfor ble det Volvo når du skulle ha elektrisk?

-Sånn jeg oppfatter det er det Volvo som har kommet lengst på elektrifisering, også har vi generelt veldig god erfaring med Volvo og Volmax.  

Inge Nyberg er selger i Volmax Grenland, og hjalp CTL med å vurdere om elektrisk lastebil var det riktige valget eller ikke.

Den perfekte transportøren for elektrisk lastebil

-Container Transport Larvik er den perfekte transportøren for bruk av elektrisk lastebil.

Det sier Inge Nyberg som er selger i Volmax Grenland og kundekontakten til Roger i CTL. 

-Fremdeles er noen skeptiske til å kjøre tungtransport med elbil, men CTL er en fremoverlent kunde og Roger liker nytenkning. De har dessuten faste ruter og kjører lokalt, som gjør det enkelt å planlegge lading.


-Selv om elektrisk lastebil er fremtiden er vi i Volmax veldig nøye med å kun tilby elektriske drivlinjer til transportører vi mener det passer for, forsikrer Inge.

Bruker kjørekalkulator for å vurdere

- Vi fraråder faktisk en del kunder som ønsker å gå over til elektriske drivlinjer. Verken vi eller kunden er tjent med å kjøpe en lastebil som byr på utfordringer, derfor er kartleggingen av kjøremønsteret en viktig del av vurderingen vi hjelper til med. 

Ikke sitt med vurderingen alene. Vi i Volmax hjelper deg.

Har du noen råd til transportører som vurderer elektrisk lastebil?

- Ikke sitt med vurderingen alene. Ta kontakt med oss i Volmax så hjelper vi deg. Vi har Volvo-verktøyet ERS -  Electric Range Simulator – en kjørekalkulator som gjør deg i stand til å vurdere om elektrisk lastebil passer eller ikke. Dessuten har vi erfaringen som skal til for svare på de spørsmålene du måtte ha, eller ikke har tenkt på selv. Vi vet hva du bør ta stilling til, forteller Inge.

 

- Også er du avhengige av å ha sjåfører som er motivert for å kjøre ny bil. Som med alt nytt kreves det litt omstilling, og hvis den som skal kjøre bilen ikke er interessert blir det selvsagt en fiasko. Men CTL har fine sjåfører, så det var aldri et problem med denne kunden, avslutter Inge i Volmax.