– Vi hjelper kundene med å få ny bil i drift, kjappest mulig.
Det sier mekaniker i Volmax, Thomas Almenning, som har prosjektansvaret for tilpasning og flytting av påbygg fra et chassis til et annet. Han opplever økt pågang av denne tjenesten i verkstedhallen på Borgeskogen utenfor Tønsberg, hvor Volmax har Norges største skade- og lakkverksted for lastebiler.
– Ved at vi har samlet alle tjenestene på ett sted, blir jobben med å tilpasse og flytte påbygg veldig smidig. Du slipper unødvendig transport og venting. Vi håndterer hele prosessen og kunden har bare ett kontaktpunkt å forholde seg til. Det sparer både tid og kostnader, forteller Thomas.
– Volmax er jo Volvo-forhandler, men vi flytter alle typer påbygg, uansett merke, forteller han. Scania for eksempel, er nærmeste nabo her på Borgeskogen. Men de tilbyr ikke denne tjenesten, så da samarbeider vi godt og flytter påbygg fra Scania til Scania også, utdyper Almenning.
Tanken de akkurat har flyttet for Asbjørn Næss transport, er overført fra en Mercedes til en Volvo. Og med en tankbil blir jobben ekstra utfordrende, med spesielle tilpasninger og all dokumentasjon som følger med ADR-godkjenning av farlig gods.
– Det gir noe ekstra når du får holde på med det du er interessert i på jobb, smiler Thomas, som er oppvokst i transportbransjen.
Volmax er jo Volvo-forhandler, men vi tilpasser og flytter alle typer lastebilpåbygg, uansett merke.
Tidligere jobbet han som flymekaniker i luftforsvaret på Kjeller, men broren jobbet i Volmax, og i 2008 fikk han overtalt Thomas til å komme etter.
– Jeg er fra Tønsberg-området, så å slippe pendlingen var deilig. Dessuten drev faren vår med flytting av lastebilpåbygg da jeg var liten, så jeg har vært fascinert av det fra jeg var guttunge, sier han og smiler.
Kollegaen Jan Helge Helland har også lang erfaring som mekaniker. Han startet som lærling hos Istrail tilbake i 1981, og drev allerede da med produksjon av tilhengere og påbygg. Etter en lang karriere kom han til Volmax i 2011, og har gjort alt du kan tenke deg at en mekaniker gjør. De siste årene har han hatt fullt fokus på tilpasning og flytting av lastebilpåbygg sammen med Thomas.
– Volmax er flinke på dette, forteller Gunnar Moe Næss, som sammen med broren Asbjørn driver transportselskapet Asbjørn Næss Transport. De har 22 lastebiler, 14 av dem fra Volvo.
– Volmax har flyttet påbygg på tre tankbiler for oss, og vi er veldig fornøyde. Ting tar tid med godkjenninger som kreves, spesielt for farlig gods. Da er det fint å samarbeide med Volmax for å hente inn all dokumentasjon som kreves.
– Volmax har lakkverksted og alt annet rett ved siden av hverandre på Borgeskogen. Det gjør det enklere og sparer tid for oss. I alle faser av prosjektet kan vi stikke innom og se hvordan det går. Alternativet hadde vært å flytte påbygget i Danmark, der tanken er produsert. Da er det selvsagt mer praktisk med Volmax, som er i nærheten. Og med dagens kronekurs er dessuten Norge konkurransedyktige på pris, legger Næss til.
Volmax har lakkverksted og alt annet rett ved siden av hverandre på Borgeskogen. Det gjør det enklere og sparer tid for oss.
Dere går fra Mercedes til Volvo, noen spesiell grunn til det?
– Vi hadde et uhell med en annen bil for noen år siden, og måtte ha en ny veldig fort. Da ble det Mercedes som var lett tilgjengelig der og da.
Men nå ville vi oppgradere, og da ble det Volvo, forsikrer Gunnar i Asbjørn Ness Transport, med et smil.
LES OGSÅ: Fem måter å spare drivstoff og energi på