Leverte to elektriske kranbiler

Volmax
2024-06-20
4 min
Author
Volmax

– Jeg har verdens hyggeligste jobb, smiler Vidar i Volmax. Han stråler om kapp med sola, mens han venter på at Sandefjord Transport skal komme og hente sin andre elektriske kranbil.

 

Ikledd caps og solbriller legger den erfarne nybilinstruktøren sjåførjakke og bag klar i en splitter ny Volvo FM Electric. Den lekre grønnfargen signaliserer at dette er en lastebil helt uten utslipp.  

– Gaver må til når vi skal overlevere ny bil, ler Vidar Enderød. Han har gleden av å møte mange spente og forventningsfulle sjåfører, når han foretar en såkalt «Volvo Vehicle Handover», eller «nybilkurs», som han kaller det. 

Nybilinstruktør Vidar Enderød gir alle som henter ny lastebil hos Volmax en grundig innføring i funksjoner og finesser. Alle sjåfører får selvsagt også ny sjåførjakke.

– Det er ekstra gøy å overlevere el-bil, fordi mange sjåfører er litt skeptiske, vet du. Men når de får vridd om tenninga og tatt seg en runde, synes de det er verdens fineste lastebil. Utviklingen har ikke stått stille på dieselbiler heller, men det er på elektrisk Volvo har lagt trykket. Så dette er det beste og mest moderne du får tak i, forklarer Vidar entusiastisk. 

Dette er det beste og mest moderne du får tak i.

 

 

 

 

 

En som ikke er skeptisk til å kjøre elektrisk, er sjåfør Fredrik Revfem i Sandefjord Transport. Sola steker på Borgeskogen i Sandefjord når han får omvisning i den nye bilen.

– Det finnes lastebilsjåfører som rynker på nesa av elektrisk, men dette er en splitter ny bil som er stille og fin å kjøre. Førermiljøet er likt som i en dieselbil, bortsett fra støyen, da, sier han og ler. 

Sjåfør Fredrik Revfem i Sandefjord Transport gleder seg til å slippe støyen i den nye elektriske kranbilen.

– Bilen har et lavere tyngdepunkt, så den er nok mer stabil på vinterføre også. Når vi står og kraner, er det heller ikke en lyd. Det tror jeg veldig mange oppdragsgivere setter pris på - ikke minst naboene deres, smiler han. 

Når vi står og kraner, er det ikke en lyd. Det tror jeg oppdragsgivere setter pris på – ikke minst naboene deres.

Spennende med ny teknologi

Fredrik synes ny teknologi er spennende, og har alt testet den første elektriske kranbilen til Sandefjord Transport. Bil nummer to er tiltenkt ham, og daglig leder Tom Sølversen, som har kjøpt bilene, er minst like fornøyd. 

Tom Sølversen i Sandefjord Transport har gått til innkjøp av to elektriske kranbiler fra Volvo. – Å kjøre elektrisk gjør oss mer konkurransedyktige, mener han.

– Jeg er overrasket over hvor bra bilen faktisk er. Vi fikk god hjelp av Volmax med å vurdere om elektrisk var riktig for vår kjøring, og teori og praksis stemmer! Vi lader bare om natta. Det holder mer enn nok, forteller Tom, som er tidlig ute med kranbil som går på strøm.

Å kjøre elektrisk gir oss et konkurransefortrinn.

– Foreløpig er det ikke mange andre som har elektriske kranbiler, så vidt jeg vet. Vi har valgt elektrisk for å være konkurransedyktige og fremoverlente, så vi kan møte de kravene vi vet kundene våre kommer til å stille. Vi ser allerede på offentlige anbud at miljøvennlig transport er et premiss for å levere tilbud, forklarer han. 

Elbilsjekken: Få hjelp med Enova-støtte og bilvalg

Salgs- og markedssjef i Volmax Borgeskogen, Kurt Lydersen, hjalp Tom å velge riktige biler, gjennom en prosess Volmax kaller for «Elbilsjekken».

 

– Sandefjord Transport er miljøbevisste og tok kontakt med meg for å finne ut hvilke muligheter de hadde for å bruke elektrisk lastebil i sin type transport. Tom hadde ønsker om hvordan bilen skulle se ut og hvor langt den kunne gå. Vi tok derfor et møte og gikk gjennom hva Volvo og Volmax kunne tilby dem, og om elektrisk ville passe deres behov. 

Salgs- og markedssjef Kurt Lydersen i Volmax Borgeskogen hjalp Sandefjord Transport med å velge riktig bil og å søke Enova-støtte, gjennom Volmax' tjeneste «Elbilsjekken».

– Som en del av Elbilsjekken, benytter vi Volvos rekkeviddekalkulator, hvor vi legger inn laste- og lossepunkter, for å velge riktig type lastebil ut ifra transporten og kjøringen den aktuelle kunden har. I dette tilfellet falt valget på Volvo FM Electric, med stor batteripakke på 6 batterier og 540 KW, forteller Kurt. Han hjalp også Tom med å søke Enova-støtte. 

Vi i Volmax setter opp all informasjon som Enova trenger.

– Du kan søke stønad fra Enova for å gå over til elektrisk drivlinje. Og det gjøres på forhånd, før du bestiller bilen. Da vet du nøyaktig hvor mye du får i støtte. Kunden sender selv inn søknaden, men vi i Volmax setter opp all informasjon som Enova trenger. Vi er selvsagt behjelpelige gjennom hele prosessen, forsikrer Kurt avslutningsvis.