Da Volmax, på grunn av en kundekansellering, fikk tilgjengelig en ny Volvo FH som kunne leveres på kort varsel, tok Volmax kontakt med Transportselskapet Nilsen og Kokkersvold. De var veldig interesserte i bilen, men det var et lite problem. Bilen var for kort i forhold til tanken de ønsket som påbygg. Etter inspeksjon av chassiset, viste det seg at akselavstanden måtte økes med 400 mm for at påbygget skulle passe. Etter noen runder med tekniske avklaringer sa Volmax seg villig til å gjøre jobben, slik at NK kunne få levert akkurat den bilen de trengte.
– Heldigvis har Volvo veldig gode beskrivelser på hvordan en slik ombygging skal gjøres og dokumenteres. I tillegg har vi i Volmax Norges største skade- og lakkverksted med dyktige kollegaer som kunne hjelpe oss underveis i hele prosessen, forklarer mekaniker Jan Helge Helland.
Daglig leder Lars Erik Johnsen hos Nilsen og Kokkersvold er meget fornøyd med samarbeidet, og roser ombyggingen av den aktuelle bilen.
– Det var en stor trygghet for oss å se hvor profesjonelt Volmax tok fatt på oppgaven. Vi var aldri i tvil om at resultatet skulle bli bra. Vi har faktisk allerede satt i bestilling to lignende jobber hos Volmax, med overflytting av tanker til nye biler, forteller Lars Erik Johnsen.
Dette prosjektet er et godt eksempel på at Volmax driver med mye mer enn bare salg og tradisjonell service. Denne jobben viser hvordan Volmax har kompetanse til å utføre veldig komplekse operasjoner.
– Her fikk vi virkelig vist hvilken unik kompetanse våre ansatte har. Dette er dyktige karer som hver dag står på, og utviser et stort faglig engasjement i jobben de gjør. Det gjør meg uendelig stolt, og den arbeidsmoralen har vi mange eksempler på i vår virksomhet, sier administrerende direktør i Volmax Frank Nordby.
Tilbake på verkstedet sitter smilet løst hos de erfarne mekanikerne. Spesielt til spørsmålet om hva som er det vanskeligste med en slik jobb. - Det må være å få utført all sveisingen så nøyaktig som den skal, kommenterer Jan Helge Helland litt beskjedent. Til sammen har de brukt over 300 timer på jobben, fra begynnelse til slutt. - Og ikke minst all dokumentasjonen vi måtte fremskaffe, sier Thomas Almenning og vifter med den tykke boka han har lagt inn i bilen for å få den godkjent hos Statens Vegvesen.
Steg 1: Rammeforlenging på ny bil
Steg 2: Demontering av påbygg gammel bil
Steg 3: Klargjøring og reparasjoner av påbygg
Steg 4: Lakkering av påbygg
Steg 5: Klargjøring av nytt chassis før montering av påbygg/tank
Steg 6: Ferdig reparert, lakkert og montert tank, monteres på nytt chassis
Steg 7: Klargjøring og montering av ekstrautstyr
Steg 8: Godkjenning Statens vegvesen – Kjøretøy og ADR (Farlig gods)
Se bilder fra ombyggingen:
Ta kontakt med et av våre anlegg.