– Vi i Volmax ønsker å løfte frem disse tipsene og funksjonene, fordi vi er opptatt av at du som yrkessjåfør skal få mest mulig ut av ditt viktigste arbeidsverktøy; din Volvo lastebil. I denne første tipsfilmen tar vi for oss noen kjekke funksjoner for dere som kjører mot anleggsbransjen, enten dere ratter en tippbil eller krokbil. Mange av dere har nemlig noen finesser i girkassen som dere kanskje har glemt hvordan dere aktiverer. Da kan det være enklere å se en tipsvideo fremfor å lete seg frem i instruksjonsboken, smiler nybilinstruktør Erling Huus-Hansen.
Les om Power Take-Off-funksjonen
Huus-Hansen har selv kjørt både tippbil og veghøvel – og ikke minst støtt på utfordrende underlag utallige ganger. I dag jobber han som engasjert instruktør i Volmax Kompetanse, og deler villig vekk av sine erfaringer, som regel på Volmax sine YSK-kurs, men nå også i filmformat!
– Under min tid i Skanska, jobbet jeg ofte på tipp med høvel og doser. Her erfarte jeg at vanskelige kjøreforhold kan oppstå uansett tid på året, og at man gjerne har glemt triksene når man trenger dem! Derfor ønsker vi å gjøre rådene mer tilgjengelige, forteller Erling. Hans fremste tips for ikke å sette deg fast, er kort og godt: Les terrenget!
– Hit, men ikke lenger er generelt sett en grei ryggeregel på tippen. Jo lenger ut på tippen du kommer, jo dårligere masser blir det. Ser du at her blir underlaget for bløtt, der er det sprekker på tippen, kanten er høy, dette er ikke innenfor HMS, burde du stoppe. Det er en fin kjøreregel å tenke at du alltid skal klare å komme ut igjen for egen maskin, oppfordrer Erling med et smil.
Bevisst bruk av sperrer er også et nyttig tips å ta med seg på en tipp. Hvis du setter på alt du har av sperrer idet du rygger ut på tippen, og så setter deg fast, har du som regel ikke flere hjelpemidler i ermet. Tipset fra oss i Volmax er dermed å ikke sette på differensialsperren for å komme deg lengst ut på tippen:
– Rygg alltid uten differensialsperre, så kan du heller aktivere hjelpemidlene dersom det stopper opp og du begynner å spinne. Slik kan du komme deg frem igjen for egen maskin, understreker Huus-Hansen.
Bruk av lassets vekt er et annet, enkelt tips instruktøren vil trekke frem dersom du sliter med å komme deg frem på tippen igjen. Når lasset renner ut av «kassa», gir det nemlig en liten skyveeffekt på bilen som du kan utnytte til din fordel.
– Da skal du imidlertid være litt våken; les terrenget så ikke underlaget er for ulendt. Sjekk om du står støtt nok før du tipper. Når lasset begynner å renne av, har du bilen i gir og begynner å kjøre litt frem, gjerne med sperrene på. Du kan også bruke trykkavlastning for å hjelpe deg fremover; da flytter du trykket og vekten på bilen fra to aksler over på én. Sitt klar, tipp lasset; når innholdet begynner å renne ut presser du inn trykkavlastningen – helst slik at dette skjer dels samtidig. Husk å låse bilen i gir manuelt, slik at du vet at ikke girkassen justerer, da unngår du hjulspinn slik at du kommer deg ut og frem, instruerer Erling.
Sitter du fortsatt fast, kan du bruke Volvos «gynge-funksjon», eller det som i manualen til Volvo betegnes som «rugge seg fri-funksjonen» (Rock Free). Det være seg enten du støter på en hindring du må over (en rot, stein e.l.) eller du sitter fast nedi en dump.
– Benytter du denne funksjonen kan du oppnå en gynging i bilen som igjen kan gi deg den friksjonen og festet du er ute etter, forsikrer instruktøren.
1. Hold foten på bremsepedalen, velg performance- (på folkemunne kalt power- eller terreng-) modus, ta av håndbrekket.
2. Aktiver differensialsperren.
3. Deaktiver traction control: Hold bryteren inne til den begynner å blinke.
4. Sett bilen i manuell, 1. gir og begynn å pumpe med gasspedalen; trykk den inn og slipp ut, gjenta. Da får du en gyngefunksjon i bilen.
Power Take-Off-funksjonen («Rykk-start» i instruksjonsboka) er en siste-utvei-funksjon du kan benytte når du har ordentlig dårlig friksjon. Dette er imidlertid en funksjon som utløser store belastninger i drivverket, så dette er ikke noe du skal gjøre når du har god friksjon under hjulene, men den kan benyttes i nødstilfeller, både tipser og formaner Huus-Hansen.
1. Velg performance- (power-/terreng-) modus.
2. Sett girspaken til manuell og velg 1. gir.
3. Trykk og hold minusknappen på girspaken inne, sørg for at håndbrekket er av (!).
4. Trykk gasspedalen ned, gi gass og øk turtallet til 1500 omdreininger – når du slipper knappen, rykker bilen frem med full kraft og du kommer deg forhåpentligvis løs.
Vi i Volmax Kompetanse er her for deg og din Volvo! Fortell oss gjerne hva du synes eller ønsker å få svaret på i neste Tips&Trix fra Volmax: Send oss en e-post!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tippbilen som benyttes i tips-serien vår er en Volvo FMX 540. Denne bilen er skreddersydd for anleggstransport og har løftetandem med nav-reduksjoner og anleggsgirkasse. Lastebilen kan selvsagt bookes for prøvekjøring – da kan du også få gode tips med på veien av våre instruktører. Spør våre selgere!