Transportbransjen: Ærlighet, service og fellesskap gir suksess

Volmax
2025-09-11
4 min
Author
Volmax

Lastebileier Kai Bråten har bokstavelig talt vokst opp bak rattet. «Jeg har jo aldri hatt andre interesser. Ambisjon og mål var at jeg skulle kjøre lastebil,» forteller han. Siden 2007 har han bygd opp firmaet sitt fra grunnen av, inspirert av familie og kolleger. Nå har han ti biler i drift, og for ham handler transport om mer enn bare logistikk – det handler om relasjoner.

Serviceavtale gir forutsigbarhet, tillit gir effektivitet 

I samarbeid med Volmax Kongsvinger, har Kai, daglig leder i Bråten Transport, funnet en viktig driftsbrikke i serviceavtaler. Dette kan gi nødvendig trygghet og forutsigbarhet – både økonomisk og driftsmessig, for langt flere kunder. «Vi ser at kunder som har serviceavtale, får planlagt og gjennomført servicen bilen trenger på en strukturert og forutsigbar måte,» forteller Vegard Aasheim, servicemarkedsleder på Volmax Kongsvinger. «Det er viktig å ha regelmessig service på hengeren også, og det løser vi ved at kundene tegner servicekontrakt på hengerne sine, slik at vi kaller de inn etter en avtalt serviceplan.»

For Kai er det avgjørende med en åpen og ærlig kommunikasjon, spesielt når feil skjer: «Så er det sånn altså, vi gjør alle feil, og da må vi stå for det. Så må vi rydde opp. Det hjelper ikke å prøve å lure seg unna, nei,» ler han. Kai opplever at ærlighet blir møtt med forståelse. En sentral skikkelse i så måte er selgeren Kenneth Karlsen hos Volmax i Hedmark. «Jeg er veldig fornøyd med Kenneth. Han tar kontakt, løser ting, ordner opp. I tillegg ringer han alltid tilbake,» forklarer Kai.

«Kjørekomforten er topp, systemene er enkle og oversiktlige, og jeg har god kontroll når jeg laster,» sier sjåfør Anders Bråten om sin nye Volvo 540 Royal.

Fra gammel Scania til ny Volvo lastebil

Anders Bråten, sjåfør hos Bråten Transport, har erfaring med flere bilmerker. Etter å ha startet med Scania, fikk han en Volvo 540 Royal – og er svært fornøyd: «Kjørekomforten er topp, systemene er enkle og oversiktlige, og jeg har god kontroll når jeg laster,» sier han. Han liker også funksjonen som viser hvor økonomisk han kjører: «Det blir nesten som et spill, og målet er å komme på nesten 100 i sjåførscore,» smiler han.

Samarbeidet med Volmax er viktig: «Hvis det har vært noe, har jeg fått hjelp umiddelbart. Du ringer ikke for å småprate – det tas seriøst.» Han setter pris på opplæringen ved levering: «De bruker tid på å gå gjennom det tekniske og kjører en tur for å sjekke at alt fungerer.»

«Jeg har alltid kunnet stole på at Volmax stiller opp, og problemene blir løst raskt og ordentlig,» fremhever Bjørn Pettersen, mangeårig sjåfør hos Bråten Transport.

Serviceavtale og erfaring gir trygghet på veien

Bjørn, mangeårig sjåfør hos Bråten Transport, har 39 år bak rattet og et sterkt fokus på sikkerhet og rutiner. Han planlegger nøye, tar hensyn til trafikksituasjonen og er opptatt av å følge både lover og forskrifter. «Når du kjører med lass på 60 tonn, må du tenke framover og bruke lenger tid der det trengs,» påpeker han.

Samarbeidet med Volmax gir trygghet i hverdagen: «Når det trengs hjelp, er de bare en telefon unna. Jeg har alltid kunnet stole på at Volmax stiller opp, og problemene blir løst raskt og ordentlig.» Han trekker frem betydningen av serviceavtaler: «Det å ha folk som kjenner bilen og hengeren godt, gjør at små feil blir oppdaget før de blir store problemer.»

Å ha folk som kjenner bilen og hengeren godt, gjør at små feil blir oppdaget før de blir store problemer.

 

 

 

 

 

For Bjørn er det også viktig at kjøretøyene holder høy standard. Renhold, lys og godt vedlikehold er en selvfølge. Det sosiale arbeidsmiljøet og erfaringsoverføring mellom kolleger er verdifullt: «Samarbeid med kollegaer, erfaringsutveksling og en raus kultur der man hjelper hverandre, har vært avgjørende for trivselen,» avslutter han.

«Jeg opplever at både eier og sjåfører i Bråten Transport er fornøyde med oss. Vi har bygd opp et servicemarked som folk stoler på,» sier Vegard Aasheim, servicemarkedsleder hos Volmax Kongsvinger.

Fleksibilitet og kompetanse i sentrum

Vegard Aasheim, servicemarkedsleder hos Volmax Kongsvinger, beskriver relasjonen til Bråten Transport slik: «Jeg opplever at både eier og sjåfører i Bråten Transport er fornøyde med oss. Vi har bygd opp et servicemarked som folk stoler på, og de vet at de får rask og effektiv hjelp når det trengs.»

Fleksibilitet og tilgjengelighet er viktige stikkord for Vegard. «Vi strekker oss langt for å hjelpe kundene våre, og er tilgjengelige når de trenger det mest.» Volmax tilbyr også kompetanseheving via kurs og opplæring, noe Bråten Transport benytter seg av: «Kompetanseheving er viktig for både oss og kundene, slik at alle kan føle seg trygge i hverdagen.»

Både Bråten Transport og Volmax opplever samarbeidet som en styrke – et fellesskap preget av åpenhet, tilgjengelighet og løsningsvilje. «Det viktigste er at vi kan stole på hverandre,» vektlegger Kai Bråten avslutningsvis.