Drivstoff er en stor kostnad for et hvilket som helst lastebilfirma, men høye drivstoffpriser slår særlig hardt ut i transportbransjen. Det er dermed viktigere enn noen gang at alle sjåfører og bileiere har fokus på lavest mulig forbruk. Her kan faktisk bilen din hjelpe deg på vei!
Har du investert for å få den riktige lastebilen, er det også viktig å sette seg inn i funksjonene, slik at du får fullt utbytte av alle fordelene lastebilen har å by på. Her kan fuel advisor Bjørn Dahl, i Volmax Kompetanse, bistå.
– På kursene våre lærer du som lastebilsjåfør hvordan du bruker funksjonene og tjenestene til lastebilen, slik at du kan kjøre mer drivstoffeffektivt, sikkert og miljørettet. Den raskeste og enkleste måten å forbedre bunnlinjen på, er nemlig gjennom å endre kjørevaner. Ved å forbedre måten du akselererer og bremser på, og ved å utnytte lastebilens funksjoner fullt ut, kan du redusere drivstofforbruket med så mye som 10 %, hevder den erfarne rådgiveren.
Det er mange dyktige sjåfører der ute, likevel er det ingen som klarer å kjøre så økonomisk som bilen selv. Derfor bør du la bilen jobbe mest mulig på egen hånd, dersom du ønsker å spare drivstoff. Volmax Kompetanse oppfordrer til å bruke cruisekontroll mest mulig, for da fungerer også I-See-funksjonen (dersom din Volvo har dette).
– Når I-See slår inn, skal du ikke begynne å overstyre! Du kan få følelsen av at bilen «jobber litt mot deg», fordi den bremser og korrigerer, men klarer du å tenke at dette er økonomisk og at du ikke taper mye tid; på korte strekninger er det snakk om sekunder, på en hel dag kanskje bare noen minutter, så vil du tjene på det på sikt. Lar du I-See jobbe aktivt, sparer du diesel, rett og slett, understreker Dahl.
3 KRITERIER FOR Å AKTIVERE I-SEE:
Når du nærmer deg en bakke, laster lastebilen ned data fra et høyoppløst topografisk kart som er tilgjengelig på Internett. Informasjonen brukes deretter i en 6-trinnsprosess for å utnytte lastebilens egen bevegelsesenergi og redusere drivstofforbruket med opptil 5 %, sammenlignet med en lastebil uten I-See. Hvis veien ikke er med på kartet, eller hvis tilkoblingen til serveren mislykkes, går lastebilen tilbake til den delte databaseløsningen.
I-See vet når du nærmer deg en bakke. Lastebilen akselererer derfor og kjører lenger i et høyere gir.
I-See hindrer unødvendige girskift, slik at kjøringen i oppoverbakker blir både jevnere og mer drivstoffeffektiv.
Når du nærmer deg en nedoverbakke, forhindrer I-See at lastebilen akselererer unødig.
For å spare energi og unngå unødvendig bremsing, deaktiverer I-See drivlinjen midlertidig rett før en nedoverbakke.
I-See vet når bakken er ferdig og når neste begynner. Den bruker tilleggsbremsene ved behov, for maksimal effektivitet.
Når du nærmer deg en ny oppoverbakke, lar I-See lastebilen trille for å bygge opp fart og bevegelsenergi til å forsere bakken uten problemer.
Vi i Volmax Kompetanse vet hvilke grep som fungerer og er mest aktuelle i dagens drivstoffsituasjon! Ta kontakt for en uforpliktende samtale med en av våre rådgivere i dag.