Vi tenker kanskje ikke så mye på det, men det er faktisk ingen selvfølge at kjøle- og frysevarer beveger seg fra produsentene til butikkhyllene uten at kvalitet eller utseende forringes. Hver dag kjører flere tusen biler med kjøleaggregat på veiene for at du skal kunne ta de fristende varene hjem på kjøkkenbenken eller spisebordet akkurat som du pleier.
For transportører av kjøle- og frysevarer er det avgjørende at temperaturfølsomme varer ikke bare kommer fram, men også har riktig temperatur under selve transporten, ikke minst med tanke på varesvinn.
Rutinert kjøleekspert
Ernst Erntsen (57) er et kjent ansikt for Volmax’ «kjølekunder» på Borgeskogen, like ved E18 mellom Tønsberg og Sandefjord. Han har jobbet med kjøleaggregat i snart 20 år og vet litt om hva som må til for vellykket transportkjøling.
– Å jobbe med kjølemaskiner krever bred kunnskap og er ofte krevende. Om en kjølemaskin ikke monteres på riktig måte kan det få store konsekvenser med dårlig kjøle- og fryseeffekt. Vår jobb innebærer alt fra lodding av rør til arbeid med data og elektronikk. Et kjøleaggregat inneholder mange elektroniske komponenter og det avgjørende er funksjonaliteten i kjøledelen. Vi jobber derfor mye med feilsøking og arbeid på PC for å finne ut av temperaturen i de ulike komponentene og trykket i anlegget. Vår jobb må være hundre prosent med en gang og hver gang, sier Ernstsen
Står på til alle døgnets tider
Arbeidsdagen til Ernstsen og hans Volmax-kolleger går ofte langt utover arbeidstid. Slik er det når kjøleaggregat skal monteres, skrus og finjusteres etter de omreisende kundenes behov. Tilbakemeldingene fra kundene er svært gode og tanken på at jobben de gjør sparer kundene for store summer, gir ekstra motivasjon.
– Vi har kunder fra hele landet og ikke minst en del utenlandske kunder via Volvo On Call som er Carriers utrykningsorgan. Det viktigste for kundene er at vi stiller opp til alle døgnets tider. Om en kunde får problemer og ser at temperaturen kommer under det kritiske punktet, skal det ikke mye til før maten blir ødelagt. Da er han helt avhengig av å få hjelpen han trenger der og da. Vår jobb er å være der når kundene trenger det og å stå på tjuefire-sju, sier Ernstsen.
Fornøyd kunde
Kaj Gjerstad fra Miniekspress er en av Volmax’ mange fornøyde kjølekunder. Miniekspress har drøyt 160 enheter med Carrier kjøleaggregat og har samarbeidet med Volmax over flere år.
– Breakdowns kan skje og da er det viktig med rask respons for å få feilen utbedret så fort som mulig. Et stopp på aggregat kan være verdt millioner. Volmax har dyktige mekanikere og servicepunkt som fungerer bra, forteller Gjerstad.
Grønt fokus
Ernstsen har nylig avsluttet arbeidet med en bil for Asko Drammen hvor han monterte en Ecodrivce Iceland kjølemaskin. Dette er en kjøleenhet fra Carrier som ikke er drevet av en egen dieselmotor, men isteden av bilens kraftuttak via hydraulikk og generator. Kjøleenheten er med andre ord elektrisk. Samme kjølemaskin er levert til Miniekspress.
– Jeg gjør stadig mer av denne type jobber, og ser at den grønne linjen er noe det kommer mer og mer av i fremtiden, avslutter Ernstsen.