Tips & Trix fra Volmax: 3 kjappe om Volvo I-Shift

Hvordan hindrer du lastebilen i å gire ned i motbakker? Hvordan ha full kontroll på at bilen ikke girer opp i nedoverbakker? Hvordan skifte kjøreretning sømløst? Vi serverer deg tre kjappe tips i det daglige, når du kjører med Volvo I-Shift. Det handler om sjåfør-vaner.
Volmax tips og trix. Bjørn Dahl i Volmax Kompetanse ute foran en Volvo FMX 540.
TIPS&TRIX: Volmax’ tips-serie består av flere filmer eller artikler hvor vi deler nyttig innsikt. Denne gangen er det rådgiver Bjørn Dahl i Volmax Kompetanse som ønsker å trekke frem tre kjappe tips om Volvo I-Shift.

Vi i Volmax ønsker å bidra til en så behagelig og økonomisk gunstig hverdag som mulig for yrkessjåfører som deg. Derfor tipser vi om små, enkle grep som kan utgjøre en forskjell i livet på veien. Lastebilen er ditt arbeidsverktøy, så sørg for at du kjenner til finessene den rommer. En av våre rådgivere i Volmax Kompetanse, Bjørn Dahl, løfter her frem tre kjappe om Volvo I-Shift – fordi det handler om vaner (som er vonde å vende?).

 

I-Shift girkasse – teknologi som skåner sjåfør og miljø

I 2021 var det 20 år siden Volvo Trucks lanserte I-Shift, en banebrytende drivlinjeteknologi. I-Shift er automatiserte girkasser som er konstruert for å gjøre kjøringen enklere, tryggere og mer komfortabel for deg som er yrkessjåfør. Hvert eneste girskift er perfekt timet, automatisk. Mot slutten av 2020 var mer enn én million Volvo Trucks-biler over hele verden solgt med I-Shift. En suksess som skyldes teknologiens positive innvirkning på drivstofforbruk, kjøretøyytelse, sikkerhet og førerkomfort. I dag er sågar alle Volvo FH, FH16, FM og FMX-lastebiler utstyrt med I-Shift som standard.

FÅ TRE KJAPPE RÅD! Hvordan I-Shift kan gjøre hverdagen enda mer kontrollert eller behagelig for deg:

SKIFT VANER MED I-SHIFT: Denne girkassen fikser det meste, men vet du om alle funksjonene? Få tre kjappe tips om I-Shift i denne korte filmen fra Volmax Kompetanse. 

Automat-modus, men vil hindre ned-giring i motbakke?

I-Shift har mange funksjoner og de fleste foregår sømløst og automatisk. Av og til kan det imidlertid være behov for å ha full kontroll selv. Ett slikt eksempel er i motbakker på sleipt eller glatt føre, påpeker Dahl:

– Er du blant de sjåførene som gjerne vil beholde kontrollen selv på glatt føre, kan du fortsatt enkelt gjøre dét! Ett eksempel er ved oppoverbakker, hvor du vet at du kommer deg opp; på det giret du har, med den farten og det turtallet du har. Girer bilen derimot ned, kan du få hjulspinn og problemer med fremkommeligheten. I slike tilfeller kan du hindre bilen i å gire ned, ved å legge fingeren på plussknappen og holde den inne. Da vil bilen holde giret opp hele bakken og du har full kontroll, uten å gå over til manuell giring, sier vår rådgiver. 

BENYTT KNAPPENE: Husk at du har en pluss- og minusknapp på girvelgeren, som enkelt kan brukes for å overstyre den automatiserte giringen på Volvo I-Shift, uten å forlate automat-modus.

I-Shift: Hvordan hindre opp-giring i nedoverbakke?

Samme er tilfellet i nedoverbakker; når du vet at her kommer du ned, her «henger» du på et gir, du har kanskje et hjulsett mot kanten hvor det er litt grus; hvis du holder giret ned her og ingenting forandrer seg på utvekslingen, vil du unngå at du begynner å skli. Men hvordan hindre opp-giring, uten å forlate automatkjøring? Bjørn Dahl vet råd:

– For å hindre bilen i å gire opp, legger du fingeren på minusknappen og holder den inne hele bakken, kjapt, enkelt og greit! Du kan selvsagt også vippe den over i manuell for å oppnå det samme, men for å etablere gode, økonomiske vaner, er det fornuftig å holde seg i automat-modus. Derav tipset om disse pluss- og minusknappene, slik at du fortsatt kan ha kontrollen, uten å gå over til manuell kjøring. Fordi idet du setter lastebilen i manuell, bryter du den anbefalte vanen og erfaringsmessig kjører man da mer i manuell enn man burde. Det klare rådet mitt er derfor; venn deg til å kjøre i automat og benytt hjelpefunksjonene! 

TENK AUTOMAT: Det klare rådet fra Volmax Kompetanse er; venn deg til å kjøre i automat og benytt hjelpefunksjonene! Slik som minusknappen for å hindre bilen i å gire opp i nedoverbakke ved utfordrende føre.

Bytte kjøreretning med Volvo I-Shift

Lanseringen av Volvo Trucks’ tunge serie med lastebiler i 2020, introduserte en ny og innovativ funksjon: I-Shift med Change Direction. Denne funksjonen gjør at lastebilen kan endre kjøreretning uten at du som sjåfør trenger å bruke bremsepedalen. Dette er spesielt nyttig for bygg- og anleggskjøring, skogbruk og ved brøyting, hvor det er vanlig å utføre gjentakende manøvrer frem og tilbake i lavere hastighet.

– Å skape en mer behagelig hverdag for deg som sjåfør, er noe både vi og Volvo fokuserer på. Å skifte kjøreretning uten å stoppe først, er imidlertid en vane som kan være vond å vende. Er du en erfaren yrkessjåfør med mange år med manuell kjøring på baken, er gjerne oppfatningen at «dét gjør man ikke, det er ikke sunt for girkassa!». Men denne girkassa er laget slik, så venn deg til å bruke den, er oppfordringen fra Dahl.

Hvordan bytte kjøreretning effektivt og sømløst?

·         Der du normalt sett hadde lagt foten på bremsen, dropper du det og girer i stedet.

·         Deretter gir du gass, og bilen vil skifte retning.

·         Jo mer du bruker gassen etter å ha byttet gir, jo raskere går nedbremsingen. Du bruker med andre ord gassen til å justere fortgangen i handlingen.

I-Shift er tilgjengelig for Volvo FHVolvo FH16Volvo FMVolvo FMX og Volvo FE.

Ønsker DU å prøve en demobil med I-Shift?

Tippbilen som benyttes i tips-serien vår er en Volvo FMX 540. Denne bilen er skreddersydd for anleggstransport og har løftetandem med nav-reduksjoner og anleggsgirkasse med I-Shift. Vi har flere lastebiler tilgjengelig for prøvekjøring – da kan du også få gode tips med på veien av våre instruktører. Spør våre selgere!

Har du ønsker om andre tips?

Vi i Volmax Kompetanse er her for deg og din Volvo! Fortell oss gjerne hva du synes eller ønsker å få svaret på i neste Tips&Trix fra Volmax.