Har spart en halv million på riktig kjøring

René Kværnø er en råtass til å kjøre riktig. Fra dag én i jobben for Trekk Tømmer har han oppnådd grønn score med god margin. Det betyr at han sparer miljøet for tonnevis med CO2-utslipp, og at sjefen hans får dieselregningen grundig redusert.

Sjåfør René Kværnø sier det å kjøre mest økonomisk handler om å bruke bilens utrullingsevne best mulig

Høsten 2016 ble et viktig prosjektsamarbeid mellom Trekk Tømmer og Volmax dratt i gang, som inkluderte alle tømmerbilene uavhengig av merke. Målet var å spare både miljøet og lommeboka gjennom riktig kjøring. Det første året ble CO2-utslippene redusert med 291 tonn, og dieselutgiftene ble redusert med snaut en halv million kroner. På julebordet i fjor, ble de ti beste sjåførene premiert, og unge Kværnø var aller best.
Snittet til René Kværnø gjennom hele året var 98 poeng i score. Snittet for de ti beste i Trekk Tømmer var 96 poeng. René startet på 96 poeng i februar da han begynte å kjøre for Jakobsen Transport.

Han lå på toppen gjennom hele prosjektet til tross for at han kom fra en helt annen type kjøring. Å starte med tømmerkjøring, og ligge på toppen av rangeringsstigen med en gang, er en bragd.

Terje Høitomt

Rådgiver, Volmax Kompetanse.

Krevende endring

Høitomt jobber tett med Trekk tømmer i dette prosjektet, og berømmer ledelsen og resten av selskapet for engasjementet de har vist for å skape endring hos sjåførene.

- Skal man få til noe som dette må ledelsen være med. Det har vært krevende, for det er en kultur i bransjen for å kjøre slik man alltid har gjort, og at forbruket må være på et visst nivå når man kjører tømmer i skogen, forteller Høitomt.

60 sjåfører deltar, og Volmax står for nødvendig rådgivning og teknologi. Enova støtter prosjektet med én million kroner. Da de startet opp høsten 2016 var det 14 som hadde grønn score, ett år etter var antallet 41.

Prosjektet begynte med samlinger i mindre grupper der det ble gitt veiledning om kjørestil og informasjon om verktøyet som brukes til å måle og rapportere. For dem som kjører Volvo er det Dynafleet som fôrer Volmax med data, og for Scania- og Mercedes-eiere er det deres respektive systemer som sørger for den samme informasjonen inn til Volmax. Sjåførene kan hele tiden følge med på hvordan de ligger an, og prosjektet fortsetter i enda fire år.

Grønt, gult eller rødt

Telefonen med app som viser en score på 99 av 100

René Kværnø er ikke en erfaren tømmersjåfør, men skjønte raskt hvordan han skulle kjøre mest mulig miljøvennlig.

- Jeg ble ikke veldig overrasket over å være blant de beste, jeg følger jo med, men jeg hadde ikke regnet med å være aller best, sier Kværnø om premieringen på julebordet.

Grønn score forklarer 24-åringen slik:
- Det handler om å kjøre mest mulig jevnt og defensivt, og utnytte bilens utrullingsevne. Vi bruker en app, som forteller oss om vi scorer grønt, gult eller rødt, og mange ting spiller inn. Hvordan vi girer, kommer oss opp i fart og utnytter den under kjøringen, om vi lar bilen gå på tomgang, og hvordan vi bremser.

Over 90 poeng betyr grønn score, og René Kværnø har et snitt på 98 av 100 mulige! Det er ikke bare dieselregningen og CO2-utslippene som krymper:

- Det blir mindre slitasje på bil og dekk, som også betyr penger spart, forteller han. Jeg er glad for at arbeidsgiveren min, Thomas Jakobsen og Trekk Tømmer, er miljøbevisste og jobber for å bruke minst mulig fossilt drivstoff. Det er en kjempefordel for alle. At vi jobber så grønt som mulig er jo også en konkurransefordel

Jeg er glad for at arbeidsgiveren min er miljøbevisst og jobber for å bruke minst mulig fossilt drivstoff. Det er en kjempefordel for alle. At vi jobber så grønt som mulig er jo også en konkurransefordel.

René Kværnø

Sjåfør, Trekk Tømmer

Mye penger å spare

Sjåfør René Kværnø bak rattet i sin Volvo lastebil.

René Kværnø mener det handler om mer enn å redusere drivstofforbruk og CO2-utslipp, slitasjen på dekk og bil blir også mindre.

Rapportene for den enkelte sjåfør, som viser poengscore og forbruk, går til ledelsen i Trekk Tømmer, og til den enkelte transportør i sammenslutningen.
Hver sjåfør får en rapport med fire parametere: utrulling (utnyttelse av farten under kjøring), motor og gir, hastighet, og tomgang. Scorer man høyt på disse, vil det påvirke forbruket.
- Det vi ikke informerer om er hvor mye den enkelte har spart i dieselutgifter, men det sier seg jo selv at om snittet er på fem prosent, ligger de aller beste en del over det. Det er snakk om veldig mye penger. Totalt har Trekk Tømmer spart snaut en halv million i utgifter til diesel det første året, og det er fortsatt utsikter til å spare mer, forklarer Høitomt.

René Kværnøs sjef, Thomas Jakobsen, er selvsagt svært fornøyd med den unge medarbeideren. Selskapet hans har to biler, og fire sjåfører kjører på skift, inkludert ham selv. Jakobsen forklarer noe av Kværnøs suksess med relativt fersk utdanning:
- De får en annen opplæring i dag. Det legges større vekt på kjørestil. De unge har et bedre utgangspunkt, men René er utvilsomt spesielt dyktig.
I løpet av 2017 har også skadetallet gått ned i Trekk Tømmer, opplyser Høitomt. Det er umulig å si med sikkerhet om det har med dette prosjektet å gjøre, men en sammenheng er sannsynlig.

Dynafleet vises på iPad

Dynafleet drivstoff og miljø

Dynafleet viser hvilken sjåfør som kjører mest drivstoffeffektiv.

Mer om Dynafleet