Slik unngår du livsfarlige hengerfeil

På verkstedgulvet hos Volmax på Borgeskogen ligger seks bremseskiver utover gulvet. De er nylig tatt av for kontroll. Bare to og en halv virker. Det er farlig, og det blir veldig dyrt.

Bremseskiver på gulvet

Bare to og en halv av disse bremsene virker. Det er farlig, og det blir veldig dyrt.

Servicemarkedssjef Tor Ivar Pedersen

Servicemarkedssjef Tor Ivar Pedersen er bekymret over at så mange kjører rundt med alvorlige feil på tilhengere.

Det er feil på 87 prosent av vogntogene som er inne på periodisk kjøretøykontroll (PKK) hos Volmax, viser tall fra deres egne systemer. Det inkluderer alle slags typer feil. Så mange som 25 prosent av hengerne har bremsefeil. Da sier det seg selv at de bør sjekkes oftere.

Ta kontakt så hjelper vi deg med service på tilhengeren >>

- Problemet er at hengerne ofte er eldre enn bilen, og da trenger de service oftere enn den obligatoriske kontrollen én gang i året. Ved å komme på kontroll oftere vil du unngå at ødeleggelse blir større, farligere og dyrere enn nødvendig, forklarer servicemarkedssjef Tor Ivar Pedersen.


Nasjonale tall fra Statens Vegvesen viser at av 22 888 tilhengere inn til PKK i 2017, ble 17 297 ikke godkjent. 1033 hadde trafikkfarlige feil.

- Vi synes andelen kjøretøy som ikke blir godkjent ved periodisk kontroll er høy, og trafikkfarlige feil ved PKK er mer utbredt på tilhengere, men samtidig viser tallene at kontrollen fungerer ved at feil ved kjøretøy avdekkes og utbedres, noe som igjen er viktig for trafikksikkerheten, kommenterer Leif Magne Halvorsen i Statens Vegvesen.

Alt på ett sted

Tor Ivar Pedersen i samtale med tekniker på verkstedet.

Servicemarkedssjef Tor Ivar Pedersen i samtale med tekniker på verkstedet.

En stor fordel hos Volmax er One Stop Service. Her er både bil og henger inne samtidig på PKK. Alle typer hengere tas i mot. Det forenkler servicen og korter ned på ståtiden. I tillegg anbefaler altså Pedersen at hengerne tas inn oftere. Hyppigere kontroller er påbudt i flere andre land.

- Bremsefeil er ikke bare vanlig, men kan selvsagt også være farlig. Når trekkvogna må gjøre hele eller en stor del av bremsejobben, kan du fort få problemer med å stoppe. Med de nye modulvogntogene kan det bli enda vanskeligere, for da blir hengerdelen enda tyngre, kommenterer Pedersen.

Nytt kjøremønster?

Andre vanlige feil er på lys og elektrisk anlegg og akslinger. Dårlige akslinger kan også bli både dyrt og farlig. Drivstofforbruket øker med inntil 15 prosent. Og avhengig av hengervariant og akslingskombinasjon vil fra én til ti millimeter skjeve akslinger kunne føre til større slitasje på dekk, hjullager og så videre. Om alle akslene avviker i samme retning vil henger gå skjevt etter bilen, og da i verste fall gå over i motsatt kjørebane. Det er all grunn til å ta hengerfeil på alvor.

- Husk også at endret kjøremønster gjør at du kan trenge service oftere. Kjører du for eksempel mer enn før, vil det merkes på hengeren, sier servicemarkedssjefen.

Han vil gjerne unngå skrekkeksempler som med bremsekivene, hvor over halvparten var uten effekt. Hengerservice to ganger i året er en enkel måte å forebygge farlige og dyre feil på.

Halvorsen i States Vegvesen kan fortelle at de fortløpende vurderer kontrollintervallene for de ulike kjøretøygruppene, og det kommer endringer knyttet til kontrollfrist og frist for å utbedre avdekkede feil 8. februar 2019.

Servicemarkedssjef Tor Ivar Pedersen foran Volvo FH16

Pedersen anbefaler at tilhengere tas inn til service to ganger i året.

Ta kontakt med Volmax

Bestill service på tilhengeren

Ta kontakt med oss i dag, så kan vi sammen se på hva som passer best for deg.

Se våre avdelinger

Related News