Han har fagbrev som sveiser, og har blant annet vært verkstedsansvarlig hos Caterpillar, ettermarkedssjef hos Bobcat og teknisk sjef i Oslo kommune. Men kanskje er det bakgrunnen som offiser i Forsvaret som hjelper aller mest når han driver et av landets beste verksteder som et velsmurt maskineri. Eller dugnadsarbeid på hjemstedet.
Hvor har du røttene dine?
Jeg er ekte Bardudøl! Født og oppvokst på fjellet. Familien kommer faktisk fra den første slekten i området. Her traff jeg også min kone under en isfiske-konkurranse. Selv om ingen av oss fisket. Nå bor vi på Kroer i Akershus, sammen med våre to døtre på 15 og 17 år.
Hva er det første du tenker på når du våkner om morgenen?
Hurra, jeg våkna i dag og! Når man er 40 med god margin, blir det litt sånn. Og så gleder jeg meg til å gå på jobb. Den dagen jeg ikke gjør det, må jeg finne på noe annet.
Kaffe eller te?
Store mengder kaffe og liten bit mørk sjokolade. Men jeg har begynt å snuse litt på te – skal visst være godt for huden. Foreløpig blir det mest snus.
Hva fikk deg til å le høyt sist?
Det er egentlig mye latter og humor hele dagen på jobben. Men jeg har en stor forkjærlighet for «Påtryneteatret» med Finn Arve Sørbøe og co.
Det går rykter om at dere brygger deres eget Volmax-øl?
Ja, det stemmer. Vi brygger ikke på verkstedet (!), men vi fikk ordnet vårt eget Volmax-øl i forbindelse med Østfold Truck Treff. Det var en sommer-pilsner. Den neste blir antakelig en IPA.
Og kanskje en matbit?
Det er ikke umulig. Jeg bruker utrolig mye tid på mat. Gjerne 3-4 dager på å forberede en middag for helgen. Da er vi en gjeng som møtes for barbecue, grilling og røyking av kjøtt. Jo større, jo bedre.
Hvilke sertifikater kan du skilte med?
Bil og moped. Var også den første i Norge som tok lappen på snøscooter på slutten av 80-tallet
Hva kjører du? Bensin, diesel eller el?
Bensin og diesel. Jeg kjører diesel og kona bensin. Volvo. Har også en sjelden, gammel værsting-snøscooter.
Hva hører du på når du kjører?
Minst mulig. Noen ganger lokalradio. Bruker tiden til terapi og refleksjon.
Hva irriterer deg aller mest bak rattet?
Har egentlig sluttet med det, etter å ha pendlet til byen i mange år, det går jo bare utover meg selv. Men kjenner at det rykker litt i ticksen når folk ikke bruker blinklys.
Prikker i førerkortet?
Nei, jeg kjører som en gammel kæll. Utrolig teit å miste lappen for å komme frem noen minutter før. Men litt for sakte og rolig ifølge kona. Hun er litt mer «proaktiv» i trafikken.
Største opptur den siste måneden?
En uke på fjellet i Nord-Norge. Jeg elsker fjellet. Men til daglig er det de ansatte som alltid er positive og løsningsorienterte, og engasjerte kunder.
Største utfordring og mulighet for lastebileiere i dag?
Kabotasjekjøring, god planlegging (logistikk), samt ta godt vare på ansatte som tross alt har ansvaret for biler til flere millioner. Det er også store muligheter for å spare drivstoff med Volvo.
Hvorfor bør lastebileiere inngå serviceavtaler for tilhengere?
Det gir forutsigbarhet på kostnader, mindre slitasje og økt sikkerhet. Det bidrar også til at forhandleren har alle opplysninger i forkant av servicen, ikke minst delelager, som igjen gir kortere ståtid.
Hvor mange lastebiler gjør dere service på i løpet av et år?
I fjor hadde vi ca. 5500 arbeidsordre, eller 25 500 timer. I år forventer vi enda mer, et par tusen timer mer.
Hvor mange tilhengere?
Vi anslår rundt 1500 timer på hengere i år. I fjor var det rundt 1000. One Stop Service fører til sterk vekst.
Råeste lastebil?
Det er ikke noe å lure på: Volvos Iron Knight, verdens raskeste lastebil. Renault har også laget en veldig kul lastebil for KNA Varna (anleggsmesse), en grilltrailer!
Kunde eller ansatte som har imponert deg den siste uken?
Egentlig alle våre ansatte, som alltid ser muligheter i stedet for problemer. For eksempel en mekaniker, Aleksander, som skiftet olje i vaskehallen, da det var fullt i graven. Da jeg gikk bort og tok han i hånden, trodde han at han hadde gjort noe galt :) Og ikke minst våre mange profesjonelle kunder, som er dønn ærlige og gir konstruktive tilbakemeldinger.
Hvor går veien videre for Volmax Råde?
Selv om vi allerede er størst, skal vi fortsette å vokse. Og vi skal fortsette å være ledende. Logistikk, planlegging og teamwork er ledestjernene. Kundene skal overhodet ikke være i tvil om hvor de får hjelp, hos folk som lytter og forstår deres behov. Og vi skal ha de beste og mest motiverte ansatte. Folk skal ringe for å få jobb her!