Sjekkliste: 6 tips på vinterføre med lastebil

Stivfrosne fingre, snøfokk, lite friksjon, kolonnekjøring, isete ruter og stengte veier hører vinteren til, og er du ikke forberedt, kan turen bli lang. Her deler vi i Volmax Kompetanse våre tips til deg som skal ut på vintervei – sørg for å sjekke dem av før neste tur!
Volmax tips og trix om vinterkjøring med lastebil. Renault lastebil på fjellovergang.
VEIVETTREGLER: Å følge noen enkle råd på vintervei, kan være forskjellen på en god tur og en tur i grøfta! Sjekk våre enkle tips, slik at du er «FØRE var». (Foto: Geoffray Yann)

Instruktørene i Volmax Kompetanse har vært ute en vinternatt før. Samlet sett har de utallige timer bak rattet under krevende kjøreforhold, og jevnlig holder de engasjerende YSK-kurs for mer økonomisk og sikker kjøring.

Sørg for å krysse av på deres #sjekkliste, slik at også du kommer deg helskinnet gjennom årets vintersesong!

6 viktige veivettregler på vinteren fra Volmax:

 

1. Kjører du lastebil, må du være forberedt på vinteren!

Det gjentar seg hvert år: Dagen før, under og etter første snøfall er synonymt med lange køer på dekkverkstedene. Formaningen er derfor krystallklar:

 

Du må være forberedt på vinteren! Det er utallige eksempler opp gjennom årene på at sjåfører, og også bileiere, får vinteren litt «i fleisen». 

 

TIPS: Dette bør du ha på plass (egentlig før 15. oktober) så raskt som mulig: 

 

  • Strøsand skal være på plass for de som har strøkasser
  • On-Spot kjettingene skal være kontrollert
  • Nye blader på vindusviskerne 
  • Fyll opp lageret med vindusspylervæske
  • Sørg for rene hyttefiltere
  • Ta en sjekk av batteriene før minusgradene kommer 
  • Ha godkjente kjettinger og riktig antall
  • Ikke glem kjettingverktøy, slik som kjettingtang og avbiter (begge av grov kaliber)
  • Sist, men ikke minst: Ha godkjente vinterdekk – selvsagt!


I tillegg er det lurt å smøre opp et eventuelt påbygg mens det ennå er plussgrader, tipser vi om av erfaring, samt at rene ruter er et «must» i lav vintersol.

KJETTING-KRAV: Husk at vogntog må ha med minst sju kjettinger hvis motorvognen har tvillinghjul på drivakselen! Ett sett tilpasset motorvognenes forhjul, fire til drivhjulene og to til tilhengeren.

2. Når kulda setter inn, ha alltid dette i lastebilen 

Har du alltid med deg en propanbrenner, varme klær og ekstra mat, er du godt forberedt for vinteroverraskelser, poengterer våre instruktører. Propanbrenneren kan nemlig brukes til å varme kjettingen hvis du må tilpasse eller reparere den, eller hvis noe fryser på bilen, for eksempel luftventilene. 

 

Videre er klær og mat «en selvfølge», men likevel noe mange sjåfører glemmer. Stort sett går det jo bra, men hvis uhellet er ute, er det for sent å angre, spesielt hvis du står værfast på Hardangervidda! Det kan fort ta timer før brøytemannskaper eller redningstjenesten er på plass. Kollegaer som har kjørt mye transport på fjellet, oppgir disse tingene som avgjørende faktorer for at de alltid kom seg videre, mens andre stod igjen. Du må sørge for å være sjølhjulpen, men husk også å hjelpe andre hvis du har mulighet.

 

3. Sjåfører må holde seg oppdatert på vær- og føremeldinger

Sjekk trafikkmeldinger samt vær- og føremeldinger, for eksempel på 175.no. Karttjenesten der gir deg oppdateringer på hvor det er stengt, hvor det er kolonnekjøring, bilder fra veikameraer osv. 

 

Ring også selv inn og rapporter til telefon 175. Dette er veldig viktig, og noe våre instruktører mener at folk er litt for dårlige på. Facebook-grupper, som for eksempel Veg- og førevarsling for yrkessjåføren, når flest med varslinger, men 175 er eneste løsning for å få iverksatt tiltak på veien, tipser de om.

 

• TIPS: Gjør det til en vintervane å svinge innom trafikkanalene på NRK en gang iblant, og prøv apper som VeiVær, som viser webkameraer, luftfuktighet, frysepunkt osv. Da kan du se live hvordan forholdene er, noe som kan være lurt siden trafikkmeldinger ikke alltid er helt oppdatert.

TIPS FRA BRØYTEBILSJÅFØR: Brøytepinner skal settes 15 cm på utsiden av bankettkanten, men av erfaring vet Erling at det er en kunst å brøyte presist hele veien. Derfor er hans enkle råd på vintervei: Hold litt avstand til brøytekanten!

4. Daglig kontroll av lastebilen: Fjern isklumper og løs snø

I tillegg til testing av funksjoner og visuell befaring, bør fjerning av is og løs snø inngå i den daglige kontrollen av bilen. Isklumper som løsner kan gjøre stor skade og i verste fall føre til dødsulykker. Du kan også benytte egne isfjerningsramper, som du finner på enkelte terminaler og trafikkstasjoner. Nederst på denne siden hos NLF finner du en landsinndelt oversikt over slike snøryddingsramper – dessverre er det altfor få av dem …

 

5. Enkelt tips for å holde ruta på lastebilen isfri 

God sikt er viktig, spesielt på vintervei med lav sol! Her kommer et enkelt råd som kjapt gjør ruta fri for is: 

 

• TIPS: Ta ned solgardinene og kjør full defroster. Da får du en sirkulasjon i frontruta som gjør at den blir varm og holder seg mer eller mindre isfri. Dette er særlig et effektivt tiltak ved kolonnekjøring i dårlig vær.

RIVENDE UTVIKLING: Volvo har lange tradisjoner på vintervei – her en Volvo LV292C2LF på oppdrag i Nord-Sverige i 1946. I dag har du langt flere hjelpe-funksjoner som sikrer din hverdag – sørg for å ta dem i bruk!

6. Få maksimalt ut av lastebilen og funksjonene

Våre nybilinstruktører er spesielt opptatt av at du kjenner bilen din og får maks ut av dens mange funksjoner og finesser. Å utnytte avlastningskapasiteten på drivaksel og løpeaksel med lastebilens akseltrykk-overføringssystem, er et slikt tips. Å ikke kjenne godt nok til, eller «gidde» å benytte, bilens hjelpefunksjoner, kan være forskjellen på om du står fast, «flyr» av veien eller kommer deg trygt videre. 

 

Velger du å kjøpe en Volvo fra oss, tilbyr vi alltid en grundig opplæring i bilens ulike funksjoner ved overlevering – GOD TUR!

Flere Tips & Trix fra Volmax?

Få en enklere hverdag med full kontroll og økt lønnsomhet.