8 tips for vinterkjøring i Norge

Legg ikke ut på langtur uten å ha krysset av for disse tipsene.
Magne Flakk, nybilinstruktør hos Volmax.
Magne Flakk er nybilinstruktør hos Volmax.

Magne Flakk har kjørt tungtransport i 13 år, på kryss og tvers i Norge og internasjonalt, og er nybilinstruktør hos Volmax. Han kurser også sjåfører i økonomisk kjøring. Her er hans tips for å komme deg helskinnet gjennom vinteren.

Kjettingtang må alltid være med!

1. Vær forberedt!

Dette bør du alltid ha med deg:

  • Kjetting
  • Kjettingtang og avbiter (begge av grov kaliber)
  • Propanbrenner
  • Varme klær
  • Ekstra mat - Da er du forberedt på det meste

– Propanbrenneren kan brukes til å varme kjetting hvis du må tilpasse eller reparere den, eller hvis noe fryser på bilen, for eksempel luftventiler. De andre tingene er selvforklarende, men typiske ting det er lett å glemme. Kanskje 30 prosent alltid har disse tingene på stell, mens 70 prosent har noe men ikke alt.

– Stort sett går det jo bra, men hvis uhellet er ute er det for sent å angre – spesielt hvis du står værfast på Hardangervidda eller andre øde strekninger. Det kan fort ta en time eller mer før brøytemannskaper eller redningstjenesten er på plass. Jeg har kjørt mye i fjellet og de tingene jeg nevner er sånne ting som gjorde at jeg alltid kom meg videre, mens andre stod igjen. Du må være sjølhjulpen, men husk også å hjelpe andre om du har mulighet! Vær en god kollega!

2. Hold deg oppdatert

Sjekk trafikkmeldinger og vær- og føremeldinger, for eksempel på 175.no. Karttjenesten der er genial, og gir deg oppdateringer på hvor det er stengt, hvor det er kolonnekjøring, bilder fra veikameraer osv. Ring også selv inn og rapporter til telefon 175. Dette er veldig viktig, og noe folk er ganske dårlige på. Facebook-grupper, som for eksempel Veg- og førevarsling for yrkessjåføren, når flest med varslinger, men 175 er eneste løsning for å få iverksatt tiltak på veien.

Sving innom trafikkanalene på NRK en gang iblant, og prøv også apper som Veivær som viser webkameraer, luftfuktighet, frysepunkt osv. Da kan du se litt live hvordan forholdene er, noe som kan være lurt siden trafikkmeldinger ikke alltid er helt oppdatert.

Rv 52 på vei ned Hemsedalfjellet mot Bjøbergdalen. Foto: Magne Flakk

3. Fjern isklumper og løs snø

Fjerning av is og løs snø bør inngå i den daglige kontrollen av bilen. Isklumper som løsner kan gjøre stor skade og i verste fall føre til dødsulykker. Du kan også benytte egne isfjerningsramper som du finner på enkelte terminaler og trafikkstasjoner. Nederst på denne siden hos NLF finner du en landsinndelt oversikt over snøryddingsramper.

4. Slik holder du ruta isfri

Ta ned solgardinene og kjør full defroster, så får du en sirkulasjon i frontruta som gjør at den blir veldig varm og holder seg mer eller mindre isfri. Dette er spesielt aktuelt og et effektivt tiltak i dårlig vær og kolonnekjøring.

5. Utnytt bilen og utstyret maksimalt

Utnytt bilens egenskaper og funksjoner, som for eksempel avlastningskapasitet på drivaksel og løpeaksel med akseltrykkoverføringssystemet – dette er en ting som ofte gjør at utenlandske sjåfører står fast eller flyr av veien. Er du ekstra heldig, har du kanskje også systemer som strøkasser og «on-spot».

Volvo FH på vintervei. Jukkasjärvi, Sverige

6. Utfør daglig kontroll av bilen

Sjekk at alt er på stell, at kjettingen passer, at ting ikke har blitt stjålet og foreta funksjonstester. Dette er alltid viktig, men ekstra viktig når det er krevende forhold.

7. Vis hensyn

Vær aktsom, vis hensyn, kjør som folk rett og slett. Samarbeid, og slipp frem de som er på vei opp. Hold avstand. Det er bedre å roe ned og komme frem et kvarter senere, enn å kjøre som en idiot. Er det underkjølt regn og ekstreme forhold, er det noen ganger bedre å bare parkere og vente noen timer.

8. Få i deg ordentlig mat!

Det er viktig å fylle opp magen, men spis ordentlig mat. Ikke trykk i deg en burger, få i deg næringsrik husmannskost, ordentlig kjøtt eller fisk og grønnsaker, da fungerer du bedre og er mer våken.

Klar for Linx?

Få en enklere hverdag med full kontroll og økt lønnsomhet.